My Photo
Name:
Location: Uzes, France

In the computer business since 1962 - love IT.

2004-10-17

Lussekatter

06/10/2004 19:37:30
Email från Maj

Kommentar: Arlas recept på lussekatter med Kesella i. Helt oslagbart.
Portion: 35 enligt Arla, 50 enligt mig. Jag vill inte ha massa deg i munnen. Små nätta saker ska det vara
Källa: Arla
50 g jäst100 g smör5 dl mjölk250 g Kesella 1%2 påsar saffran, 1 gr1 1/2 dl socker alt. Vit sirap1/2 tsk saltca 17 dl mjölrussin1 ägg

Smält smöret i en kastrull och tillsätt sedan mjölken och värm till fingervarmt. Smula jästen och häll degspadet över. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt eventuellet mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min.

Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till lussekatter och låt jäsa på bakplåtspapperförsedda plåtar med bakdukar över i ca 30 min.

Tryck i russin i bullarna (bättre att göra det nu, annars riskerar man att de "ploppar" ut ur bullarna när de gräddas) och pensla bullarna med ett uppvispat ägg.
Grädda mitt i ugnen 5-8 min på 225 grader. Stora figurer gräddas i 200 grader i 10-15 min.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home